torsdag 23 juli 2009

Dag 3

Upp tidigt plus att man ligger två timmar före Svensk tid gjorde att man var lite trött.
Vi käkade en rejäl frukost på däck nio innan vi tog oss till passkontrollen i Ryssland.
Turen hade bokats innan vi åkte. Man hade två val, halv(vårt val) eller heldag. Ombord finns det dock flera guidade turen att välja emellan. Men dessa har inte svensktalande guider.

Vårt visum var redan tryckt och vi behövde bara skriva under.
Att ta sig in i Ryssland gick mycket smidigt och buss väntade på oss utanför. Bussen tog oss rätt snabbt in till centrala stan och första stopp blev vid floden Neva.


Sen åkte vi vidare till St Isaac katedral och sen till en souvenirbutik. Här var toaletten gratis och det var det enda som var gratis allt annat var dyrt. Nu tog bussen oss tillbaka över Neva floden och guiden körde samma information igen. Inte undra på att Ulla-Britt slumrade till.
(Fick veta av svär far att dom fortfarande är rätt hårda vad ete gäller visum så man får inte traska runt själva utan man får ett visum som gäller i vissa delar och då får bara buss chauffören hålla sig i den delen/zonen)

Efter en stund kom vi till Peter and Paul Fortress. Här var det dock någon typ av mässa så det mesta var avstängt. Tillbaka igen och en ny souvenirbutik. Sen var turen över och vi åkte tillbaka till färjan. Ingen tur jag kan rekommendera nån att göra. Men att St Petersburg är stad man måste besöka råder det dock inget tvivel om. Mycket vacker stad med en massa sevärdigheter kvar att beskåda.

Väl ombord tog vi oss direkt till däck nio och åt en underbar lunchbuffé. Efter detta var det egen tid som gällde fram till kvällsmaten. Jag och Liza åt en Ben & Jerry glass.



Italiensk afton stod på menyn. Men inte bara det utan all personal kom ut och sjung för oss. Riktigt festligt. Jag hade huvudvärk och fick gå och lägga mig. Besättning undrade hur det var med mig. Man frågade till och med om jag ville ha sin dessert senare på kvällen. Men det hade jag nog inte fixat.. Fick ju lite panik när jag kom ner till vår våning för jag behövde kräkas och hittade inte riktigt till min hytt. Fick hjälp av en snäll hyttvärd. Sov som en stock och hörde inte när Henrik kom till hytten men tydligen var det sent.

Inga kommentarer: