söndag 15 januari 2012

Tänkvärt av Sanna Lundell

Jag norpade den av Carina..

Förvirrade sossar gick på Moderaternas skitsnack

Tanke jag under dagen har varit ­besatt av: Att höra Filippa Reinfeldt försvara och förklara det fina i att 2007 sälja den landstingsdrivna vårdcentralen Serafen i Stockholm för den ­banala summan 694 500 kronor. Jag vill höra henne förklara rättvisan i att läkarna som köpte Serafen, ja övrig personal fick inte vara med, i dagarna sålde vidare vårdcentralen till vårdbolaget Capio – som ägs av riskkapitalbolagen Nordic capital och Apax – för den nätta lilla summan 20 miljoner kronor.
Jag vill höra henne diskutera rimligheten i att de privata ägarna gjorde en vinst på 19 miljoner kronor på fyra ­futtiga år. Rimligheten i att några läkare­ i princip fick både en vård­central och en jättebonus på 19 miljoner ­kronor i gåva. Varför ville Filippa att just de här killarna (nåja en av de sju läkarna var kvinna) skulle få vinna supervinsten på lotto?
Jag vill att hon förklarar på vilket sätt det här är bra för Sverige. På vilket sätt det här gynnar vårt samhälle, våra barn, våra gamla och våra sjuka. Borde inte de där 19 miljonerna rätteligen hamnat i händerna på oss som bor i Stockholms läns landsting? Alla de som genom att betala skatt i det här ­länet en gång i tiden byggde upp Serafens vårdcentral, som finansierade de här läkarnas svindyra utbildningar.

Jag får inte ihop det här nämligen. Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att Moderaterna utför ett ­brutalt och metodiskt rån på Sverige.
Det som vi äger tillsammans, som byggts upp av skattebetalarnas slit, av våra far- och morföräldrars hårda jobb och lojalt inbetalda skattekronor, det som en gång i tiden kom att bli världens bästa vård och världens ­bästa skola och världens bästa barnomsorg – nu slumpas allt detta fina ut till redan rika människor.
För inte är det vårdbiträdet Gunvor som får del i miljonvinsterna. Inte barn­skötaren Eivor eller städaren Anita ­heller. Det var bara ett lurendrejeri som Moderaterna använde som lockbete för att ­värva trötta och förvirrade sossar, att det statligt ägda skulle köpas upp och drivas vidare av helt vanligt folk som plötsligt fick unika chanser att ­utveckla företagens potential. Vilket skitsnack. Att vi gick på det.

Nu ägs snart 60 procent av Stockholms vårdcentraler av privata aktörer och det är ­bara en tidsfråga innan Capio, Carema och Aleris äter upp allt vi en gång ägt tillsammans.
Jag ber er att tänka litet ­extra på att vi alla inom en ­relativt snar framtid ­kommer att ligga där i den privat­ägda sjuksängen med en full blöja och nekas blöj­byte på grund av riskkapitalisternas vinstkrav.
Alla utom Filippa och hennes rika kompisar som samlat på sig miljonvinster och har råd med privat sjukförsäkring. De får blöjan bytt när de vill.

2 kommentarer:

AndCa sa...

Mmm, det är en mkt tänkvärd artikel och jag är glad att du också tycker det, men så vet jag ju vart du står politiskt också, på "min" sida! Me like!

Jenny Penny sa...

Japp det är vår sida det :)